۱۴۰۰۰۱۰۵

عباس آخوندی: روحانی باید درخواست انتخابات زودرس می‌کرد

 


وزیر سابق راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی می‌گوید رئیس‌جمهوری ایران باید از مقطعی همه مشکلات دولت خود را با مردم در میان می‌گذاشت و درخواست انتخابات زودرس می‌کرد.

عباس آخوندی در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه پنجم فروردین در سایت خبرآنلاین منتشر شد، با انتقاد از رفتار سیاسی آقای روحانی گفت: «او به جایی رسید که دیگر نمی‌توانست اعمال سیاست کند و آن زمان باید این مسئله را به مردم اطلاع می‌داد و می‌گفت که من نمی‌توانم به تعهد اجتماعی خود عمل کنم باید شخص جدیدی روی کار بیاید».

آقای آخوندی پس از استعفاء از وزارت مسکن در مهرماه سال ۱۳۹۷ بارها عملکرد دولت حسن روحانی در حوزه‌های سیاست داخلی، خارجی و اقتصادی را زیر سوال برده و وضعیت اقتصادی کشور را ناشی از اشتباهات «استراتژیک» کابینه او دانست.

به گفته او، در دولت روحانی «کسانی که می‌خواستند مسئله امنیت ایران را حل کنند به گونه‌ای رفتار کردند که دولت از حیز انتفاع ساقط شد... و شرایط اکنون به جایی رسیده است که دولت حتی نمی‌تواند لایحه‌ای به مجلس ارائه کند».

بیشتر در این باره: وزیر سابق راه: یک شبکهٔ فساد فراملی داریم که تجارت سالانه‌اش تا ۲۵ میلیارد دلار است

حسن روحانی با شعارهایی نظیر «بهبود معیشت مردم» در سایه توافق با قدرت‌های جهانی بر سر مسئله هسته‌ای، «تغییر رویکرد امنیتی در قبال جامعه به رویکرد حقوق محور»، «باز کردن فضای سیاسی» و «رفع حصر رهبران جنبش سبز» در انتخابات سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید اما در حالی که دولت دوم او ماه‌های آخر خود را سپری می‌کند هیچ‌کدام از این شعارها عملی نشده است.

دولت نخست آفای روحانی اگرچه توانست با قدرت‌های جهانی به توافق برجام دست یابد، اما با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، برای خروج واشینگتن از برجام و تشدید بحران روابط تهران و غرب این دستاورد نیز از بین رفت. ایران در عین حال تنگناهای اقتصادی شدیدی را تجربه می‌کند که در نرخ بالای تورم، رشد اقتصادی پایین و افزایش آمار بیکاری خود را نشان می‌دهد.

وزیر سابق مسکن این شرایط را تا حدی ناشی از پدیده رشد دولت موازی دانسته و گفته است که اکنون دو دولت وجود دارد.

او اظهار داشت: «مگر پدیده دو دولتی شاخ و دم دارد؟ دولت لایحه مدیریت تعارض منافع می‌دهد و آن‌ها اعلام وصول نمی‌کنند و می‌روند برای خودشان طرح دیگری می‌نویسند، دولت بودجه می‌دهد آن‌ها برای خودشان طرح بودجه می‌نویسند. در بحث بودجه، قوانینی می‌گذارند که محیرالعقول است».

حسن روحانی ۹ دی‌ماه ۱۳۹۸ در پاسخ به کسانی که به عدم تحقق وعده‌هایش انتقاد می‌کردند گفته بود که «ما در شرایط صلح این قول‌ها را دادیم و الان شرایط جنگ است».

او همچنین در موقعیت دیگری گفته بود: «برخی که با دولت خرده‌فرمایش دارند بگویند فروردین ۹۶ شما این را گفتید و فروردین ۹۸ لحن فرق کرده. لحن‌ها در دوره جنگ و صلح فرق دارد».

ایران در دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ صحنه اعتراضات گسترده‌ای بود که هر دو اگرچه در واکنش به شرایط معیشتی آغاز شدند اما به سرعت تغییر جهت دادند و کلیت حکومت جمهوری اسلامی را نشانه رفتند.

با این حال، این اعتراضات به شدیدترین وجه سرکوب شدند و ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند. وزیر کشور دولت روحانی بویژه در اعتراض‌های آبان ۹۸ در خط مقدم سرکوب معترضان بود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر