۱۴۰۰۰۱۲۳

به دلیل نقض حقوق بشر در اعتراضات آبان؛ اتحادیه اروپا ۸ مقام و ۳ نهاد جمهوری اسلامی را تحریم کرد

روز دوشنبه ۲۳ فروردین، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۸ مقام جمهوری اسلامی و ۳ زندان اوین، تهران بزرگ (فشافویه) و رجایی شهر کرج را به دلیل نقض حقوق بشر در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.


به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایسنا، روز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای شورای اروپا منتشر شده،از تحریم ۸ مقام و ۳ نهاد ایرانی خبر داد.

حسین سلامی‌ فرمانده کل سپاه پاسداران،‌ غلامرضا سلیمانی‌ رییس سازمان بسیج مستضعفین، حسین کرمی فرمانده یگان ویژه ناجا، محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه خوزستان، لیلا واثقی،‌ فرماندار شهر قدس و غلامرضا ضیایی،‌ رییس وقت زندان اوین مقاماتی هستند که به دلیل دست داشتن در سرکوب مرگبار اعتراضات آبان ۱۳۹۸،  در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته اند.

این اتحادیه علاوه بر این هشت نفر، نام سه زندان اوین، تهران بزرگ (فشافویه) و رجایی شهر کرج را هم در ارتباط با نگهداری بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان در این فهرست آورده است.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر