۱۴۰۰۰۱۲۳

عدم برگزاری جلسه دادگاه؛ گزارشی از آخرین وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی

مصطفی نیلی، وکیل مدافع علی یونسی و امیرحسین مرادی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، از عدم برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات موکلانش خبر داد. 


آقای نیلی اتهام مطروحه علیه موکلانش را افساد فی الارض عنوان کرده و در خصوص علت برگزار نشدن جلسه دادگاه آنها گفت که پیش از عید جلسه دادگاه به تاریخ ۲۲ فروردین تعیین و ابلاغ شد که به دلایلی نامعلومی از اعزام موکلین به دادگاه خودداری شده و جلسه رسیدگی تشکیل نشد. وی با اشاره به اینکه موکلینش با گذشت یکسال، همچنان در بازداشتگاه امنیتی نگهداری می شوند و مدتی از این ایام را در سلول انفرادی سپری کرده و سپس در بند عمومی ۲۰۹ منتقل شدند، افزود “حتی تماس آزادانه ای با خانواده خود ندارند و ما به عنوان وکلای ایشان نیز تا این لحظه به هیچ وجه اعم از حضوری یا تلفنی حتی یک کلمه هم امکان صحبت نداشته ایم و به نظر می رسد که روند رسیدگی عادلانه در این پرونده با موانعی رو به رو است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از امتداد، وکیل علی یونسی از دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف که سال گذشته را به همراه یکی از هم دانشگاهی های خود به نام امیرحسین مرادی در زندان سپری کرده است، در خصوص آخرین وضعیت موکل خود، اظهار کرد: “پرونده پیش از عید، به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، ارجاع شد که جلسه رسیدگی به تاریخ ۲۲ فروردین تعیین و ابلاغ شده بود”.

مصطفی نیلی افزود: “از آنجایی که اتهام منتسبه به متهمین این پرونده، افساد فی الارض است و ملازمه قانونی تشکیل جلسه، با تعدد قاضی و تشریفات قانونی دیگری نیز دارد لذا رعایت اصول شکلی و تشریفاتی امری غیر قابل عدول است. علیرغم ابلاغ به حضور ما وکلای پرونده و موکلین، متاسفانه به جهت عدم اعزام ایشان به دادگاه، جلسه رسیدگی تشکیل نشد”.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موکلینش مدتی از این ایام را در سلول انفرادی و سپس در بند عمومی ۲۰۹ (بازداشتگاه امنیتی) نگهداری شده اند، افزود: “متاسفانه از ابتدا در این پرونده با مسائل عجیب و نامتعارفی مواجه شده ایم. به عنوان مثال، برگزاری یک ملاقات میان موکل و متهم دیگر پرونده با نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با حضور کارشناس پرونده -بازجو- و نماینده دادستانی، در سالن عمومی دادستانی تهران یکی از این موضوعات است که با هیچ عیار قانونی، اخلاقی و شرعی قابل سنجه نیست!”

وی تصریح کرد: “متهمین را به محل برگزاری این جلسه نامتعارف آوردند و با پخش فیلم هایی، آنها را مقابل دانشجوهای دیگر که از دوستان و همکلاسی های آنها بودند قرار دادند. توجه بفرمائید که برگزاری چنین ملاقاتی، در شرایطی صورت گرفته است که تا همین لحظه، علیرغم درخواست و پیگیری های متعدد، هیچ مجوزی جهت ملاقات متهمین و وکلای ایشان طی یکسال! بازداشت موقت صادر نشده است! و متهمین از یکی از بدیهی ترین حقوق اولیه خود محروم مانده اند!”

نیلی اظهار داشت: “پس از هر مرتبه که درخواست ملاقات با موکلین را به دادیار ناظر بر زندانیان امنیتی، سیاسی و عقیدتی تقدیم داشته ایم، ایشان موضوع را به شعبه رسیدگی کننده ارجاع می دهد. پاسخ شعبه رسیدگی کننده نیز تنها تأکید بر عدم تکلیف قانونی در اعطای مجوز ملاقات است و پیگیری موضوع را در صلاحیت دادستانی می دانند! بر اساس قانون، صدور مجوز ملاقات وکیل با موکل، از وظایف دادیار ناظر زندان است که آخرین پاسخ این مقام در این خصوص لزوم استعلام از دادستان تهران بوده چراکه در صلاحیت خود نمی دانند. متأسفانه تنها موضوع مشخص عدم امکان ملاقات یا حتی مکالمه فیمابین وکلا و (موکلین)متهمین است!”

این وکیل دادگستری گفت: “با اینکه مدت یکسال از بازداشت این افراد می گذرد و تحقیقات مقدماتی مدت هاست که به پایان یافته و با صدور کیفرخواست پرونده جهت رسیدگی در دادگاه است اما هنوز موکلین در بازداشتگاه امنیتی، در بند ۲۰۹ نگهداری می شوند. بحث نگهداری در سلول انفرادی یا بندهای امنیتی از مواردی است که نقض حقوق متهم شناخته می شود و چه اینکه در موارد متعدد این اقدام می تواند از مصادیق شکنجه تلقی گردد و متاسفانه موکلین با وجود ایرادات متعدد، همچنان در بازداشتگاه امنیتی بوده و حتی تماس آزادانه ای با خانواده خود ندارند. ما به عنوان وکلای ایشان نیز تا این لحظه به هیچ وجه اعم از حضوری یا تلفنی حتی یک کلمه! امکان صحبت نداشته ایم”.

وی در پایان گفت: “به نظر می رسد که روند رسیدگی عادلانه در این پرونده با موانعی رو به روست لیکن ما به برخورد قاطع و قانونی مرجع قضائی با این موارد و ناقضان قانون، امیدواریم. امروز علیرغم حضور وکلا و قضات دادگاه و انتظار قریب به دو ساعت جهت مراجعه و حضور متهمین و پیگیری های بی پاسخ دفتر شعبه، بنظر می رسد به دلائلی که بر ما معلوم نیست از اعزام موکلین خودداری شده است، بهرحال و در نهایت با تجدید جلسه، تاریخ جدید برگزاری دادگاه به زودی اعلام می شود و امید بر توجه به حقوق قانونی ایشان تا پیش از موعدی که اعلام خواهد شد داریم”.

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ این دانشجویان را به همکاری با مجاهدین خلق متهم کرد.

چندی بعد آیدا یونسی، خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این اتهامات را تکذیب کرده و دلیل مطرح شدن آن را سابقه زندان پدر و مادر خود در دهه شصت عنوان کرد. شهریورماه ۹۹ آیدا یونسی از فشار بر برادر خود برای انجام اعترافات تلویزیونی خبر داد. آبان‌ماه ۹۹ علی یونسی به کرونا مبتلا شده و مدتی بعد پس از بهبودی به سلول چند نفره بازگردانده شد.

در خصوص این دانشجویان گفتنی است که امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر